December 05, 2010

aDat BeRKeH!DuPaN


hidup nie mcm roda..
kadang kita kat atas..
kadang kita kat bawah...
bila kita dibawah,
kita kena selalu pandang ke atas..
supaya kita berusaha untuk
naik ke atas...
dan bila kita kat atas,
jgn plak kita lupa nk tgk ke bawah..
agar kita sedar
di mana letaknya diri kita..
dari mana asal usul kita..
agar kita tak lupa pada insan yg ada di bawah..
untuk kita bantu mereka
agar bersama-sama kita
meniti saat manis bersama
bila kita di puncak kejayaan...


dalam kita menempuh kehidupan hari ini dan
hari-hari mendatang, kita tak lepas dari di uji..
ada saja onak dan duri yang akn kita tempuhi...
hidup ini tak indah klw kita cuma rsa kemanisannya sahaja...
sebab, mungkin ada yang jadi lupa diri, lupa daratan, meninggi diri dan berbangga dgn apa yg ada..tapi, kemanisan yang berselang seli dengan kepahitan akan mengajar kita erti syukur....
dan belajar erti menghargai....

************************************************
hari ini kita berteman........

hari esok kita keseoragan......
*********************************************

hari ini kita gembira...


hari esok kita terluka........

**********************************************
hari ini kita bertemu....

esok kita berpisah........
********************************************
kita kesepian & kesunyian.......


~kesepian& kesunyian itu
kadangkala indah
kadangkala membosankan..
tapi..
kesepian mengajar kita
menghargai
detik manis yang telah berlalu
dalam hidup kita~
**********************************************
kita menangis.....


~adakalanyadalam hidup ini 
kita perlu menangis
agar kita sedarhidup ini bukan hanya
 untuk
bergembira & berketawa....
dan
adakalanya
 kita perlu ketawa 
agar kita tahu menghargai
 
nilai setitis air mata...
kalau kita tidak merasa kesulitan hari ini
kita tidak akan rasai kemanisan kemudian hari....~
*********************************************
sesekali kita perlu DERITA
untuk mengenal erti BAHAGIA...
sesekali kita perlu KECEWA
untuk kita kenal erti KEJAYAAN...
sesekali kita perlu MENANGIS
untuk kita syukuri NIKMAT yang diberi...
sesekali kita perlu TERHIRIS
untuk kita kenal DIRI SENDIRI...
************************************************
mengenali seseorang itu
kadangkala membuat kita ketawa...
mengenali seseorang itu
kadang-kadang membuat kita mengalir air mata...
sesungguhnya...
mengenali seseorang itu
mampu memberi kita sejuta rasa...
marah , sedih, gembira, sayang & rindu...
tapi sedarkah kita ??
mengenali seseorang itu
adalah satu anugerah
biarpun hadir nya cuma seketika....


*********************************************
dalam hidup kita,
TUHAN akan bagi kita peluang
untuk kita berjumpa
dengan orang yang betul-betul kita sayang...
tapi hanya sekali....
sekiranya kita leka
kita akan kehilangannya buat selamanya....
tapi kita tak pernah tahu siapa orangnya
jika kita sendiri tak pernah sedar
dan tak pernah cuba untuk menghargai kehadirannya...
mungkin setelah segalanya berlalu
baru kita mula sedar
dan mungkin
kita tak berpeluang untuk memilikinya
untuk selamanya....
kadang-kadang kita tak sedar
orang yang kita tak peduli
sayang sangat kat kita..
kadang-kadang kita tak sedar,
kita terlampau sayang kat orang,
sedangkan dia selalu sakitkan hati kita..
***********************************************
hidup ini susah untuk diduga..
kadang-kadang kita rasa
dekat sangat dengan seseorang..
tapi sebenarnya jauh....
walaupun kita dapat capai & genggam tangannya,
tapi belum tentu hati dia dapat kita selami..
mungkin kadang-kadang
kita dapat tengok dia ketawa..
tapi kita tak tahu
apa di sebalik senyumannya...
bila dia menangis,
kita ingat kehadiran kita dapat memujuknya..
walhal kehadiran kita langsung tidak dihargai...
rencah dunia...
kita tidak tahu siapa kawan siapa lawan..
sehinggalah sampai masa kita jatuh..
adakah tangan itu menghulurkan bantuan ??
atau
kita ditinggalkan.....???
***********************************************
begitulah ALLAH mengasihi kita...kadang-kadang ALLAH tak berikan kepada kita apa yang kita nak kerana ada yang lebih baik untuk kita...
ku minta pada ALLAH,
setangkai bunga segar
ia berikan kaktus yang berduri..
ku minta pula kupu-kupu
ia berikan ulat..
ku sungguh kecewa dan bersedih..
namun tak lama kemudian...
kaktus itu berbunga indah sekali..
dan ulat itu menjadi kupu-kupu yang sangat cantik.....

kadang-kadang ALLAH sembunyikan matahari,
DIA datangkan hujan petir & kilat...
kita bersedih dan tertanya-tanya,
ke mana menghilangnya matahari..
rupa-rupanya,
ALLAH nak hadiahkan kita
pelangi yang sungguh indah.....


2 comments:

aku farahin sabri said...

ash~..sbb xde cbox kenala komen kt cni..kekeke..best bace bila dah selit ng gmbr2..hek3..esp gmbr chunnie nangis..muahahah!!..eh,mana post yg ckap nk wat tag tuh??..aish~..lps dah wat gtaw taw!

miss_ashUno said...

ye2...mekaseh ^_^
yg tag 2h....nt2 ash wt ye...bz la yunk..hehe..nt da siap ash gtw...

MuSiC pLaYeR..~ EnJoY~


MusicPlaylistView Profile
Create a playlist at MixPod.com